welc0me here =) ....TINGGALKAN JEJAK ANDA DI KOTAK CB0X...any PLAGIARIST 0r COPYCAT are not allowed to be here...harap maklum !

Thursday 4 August 2011

~puasa~puasa~puasa~

Assalamualaikum smua...syaz bru blik dri ostel....blik2 tr0z on9...rndu at blog ni...hihihi...ok2..syaz twu kwg smua msti pnat an sbb puasa...syaz pun pnat gak tp kta ta leyh mngeluh la...urmm...ni..syaz ada skit bwat rnungan kwg smua...
 Oleh Ustaz Syed Hasan Alatas
"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)
PUASA menurut syariat ialah menahan diri dari segala sesuatu yang membatalkan puasa (seperti makan, minum, hubungan kelamin, dan sebagainya) semenjak terbit fajar sampai terbenamnya matahari,dengan disertai niat ibadah kepada Allah,karena mengharapkan redho-Nya dan menyiapkan diri guna meningkatkan Taqwa kepada-Nya.
RAMAHDAH bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.
Puasa Ramadhan akan membersihkan rohani kita dengan menanamkan perasaan kesabaran, kasih sayang, pemurah, berkata benar, ikhlas, disiplin, terthindar dari sifat tamak dan rakus, percaya pada diri sendiri, dan lain2 lgi...
skit ni dh la bwat rnungan smua..huhuhu...by2...wassalam...
(= Tq 4 visited+read+follow my bel0g =)

2 comments:

bagi pendapat sini...(kalau rajin)